Tuesday, July 29, 2008

Muzakarah UMNO-PAS Bawa Rahmat

Muzakarah UMNO-Pas bawa rahmat

Oleh ZULKIFLEE BAKAR(WARTAWAN UTUSAN)


SEMEMANGNYA tahun 2008 menjanjikan begitu banyak episod-episod menarik dalam arena politik negara.
Terbaru, orang Melayu dan seluruh rakyat negara ini menyaksikan bagaimana dua buah parti terbesar orang Melayu yang sebelum ini banyak menghabiskan masa dan tenaga bertarung dalam soal-soal politik dan ideologi kini duduk semeja.
Langkah berkenaan sudah tentulah mewujudkan satu kelegaan luar biasa bagi orang Melayu dan umat Islam apatah lagi sebelum ini perpecahan di kalangan orang Melayu sering dikaitkan akibat politik antara UMNO dan Pas.
Tetapi semua itu hanya akan menjadi iktibar yang berguna, apa yang lebih penting sekarang, semua orang Melayu perlu melihat usaha yang dilakukan oleh kedua-dua parti berkenaan sebagai satu rahmat.
Tidak kisahlah hendak menggunakan istilah muzakarah, muqabalah, musyawarah atau hatta mukadimah sekalipun, ia tidak penting kerana semua itu hanyalah sekadar istilah, apa yang lebih penting ialah hasil daripada apa yang diusahakan.
Justeru bagi mereka yang benar-benar sayangkan kepentingan orang Melayu dan Islam terpelihara, mereka perlu menyambut muqabalah antara pemimpin UMNO dan Pas ini dengan gembira dan kesyukuran.
Mereka tidak harus melihat ia melalui pandangan politik yang sempit dan jumud. Orang Melayu sudah tidak ada masa lagi untuk berbalah, orang Melayu perlu bersatu demi memastikan dan hak serta kepentingan mereka tidak terus diperkotak-katikkan oleh mana-mana pihak.
Bagi Pensyarah kanan politik Universiti Utara Malaysia (UUM), Profesor Dr. Mustafa Mohamed Ishak, apa yang dilakukan oleh UMNO dan Pas itu sangat dialu-alukan.
Ini kerana kata beliau, tidak kira apapun nama parti atau pertubuhan yang mewakili orang Melayu mereka hakikatnya mempunyai satu persefahaman iaitu berjuang untuk bangsa dan agama.
''Atas sebab itulah apabila menyentuh soal kepentingan bangsa dan agama, mereka perlu dilihat mempunyai persefahaman bagi mengelakkan mereka berbalah dalam isu-isu asas,'' katanya ketika dihubungi.
Mustafa memberi pandangan itu berasaskan kepada persefahaman yang ditunjukkan oleh parti politik dan pertubuhan yang mewakili bukan Melayu. Golongan ini akan bersedia mengenepikan perbezaan antara mereka jika ada perkara yang memerlukan mereka duduk semeja bagi membincangkan perkara asas mengenai kepentingan mereka.
Justeru kesediaan UMNO dan Pas ini membuktikan bahawa parti-parti politik Melayu kini semakin matang berpolitik dan tidak berbalah sepanjang masa.
Apa yang perlu difahami pertelingkahan dan perbalahan berpanjangan tidak akan menguntungkan orang Melayu.
Sebaliknya ia boleh mengakibatkan kepentingan dan hak mereka terjejas. Ketika ini pun berikutan keputusan pilihan raya umum sudah banyak 'tangan-tangan' mula merayap untuk menggugat satu demi satu kepentingan orang Melayu termasuklah yang sudah termaktub dalam perlembagaan.
Dalam pertemuan penulis sama ada dengan pemimpin UMNO mahupun Pas, mereka sekata dan senada dalam soal menjayakan muzakarah atau muqabalah ini.
''Cukup-cukuplah kita berbalah dalam politik, sekarang masa untuk bersatu, saya yakin kalau semua ikhlas hasrat untuk melihat antara UMNO dan Pas duduk semeja bagi memperjuangkan hak Melayu dan Islam akan tercapai,'' kata seorang pemimpin Pas di Kelantan ketika dihubungi.
Bagi pemimpin Pas bertaraf Yang Berhormat ini, ahli-ahli Pas di peringkat akar umbi menyambut baik muzakarah berkenaan.
''Mungkin ada satu dua orang yang keliru tetapi kita yakin semua kekeliruan itu akan berakhir apabila kita memberi penjelasan dari semasa ke semasa,'' katanya.
Sememangnya mana-mana individu yang mengaku dirinya Melayu tidak akan menghalang muzakarah ini kerana ia juga dituntut dalam Islam.
''Justeru kalau ada yang menentang biarpun sudah diberi penjelasan ertinya mereka mempunyai agenda politik.
''Persoalannya sampai bila kita hendak berbalah dari segi politik sedangkan dari semasa ke semasa kepentingan Melayu dan Islam semakin tergugat,'' kata seorang lagi pemimpin muda Pas ketika dihubungi.
Namun apa pun apa yang pasti muqabalah yang sedang diusahakan oleh UMNO dan Pas ini melegakan majoriti orang Melayu terutamanya mereka yang tidak mempunyai sebarang pendirian politik.
Ia kerana perkembangan di beberapa negeri sejak kebelakangan ini dengan jelas menunjukkan kedudukan orang Melayu seolah-olah tidak selamat lagi.
Ada antara mereka hanya menjadi pemimpin tetapi tidak mampu bersuara kerana kuasa bukan di tangan mereka.
Atas sebab itulah bagi Mustafa, parti-parti politik Melayu tidak boleh berbalah dalam soal berkaitan isu asas kepentingan mereka.
''Kalau mereka terus berbalah ini boleh mengugat usaha bagi memperjuangkan isu itu,'' katanya. Beliau juga menegaskan, orang Melayu perlu sedar bahawa mereka tidak boleh sama sekali berbeza dari segi memperjuangkan perkara asas mengenai orang Melayu biarpun mereka mempunyai asas perjuangan yang berbeza.
Berasaskan kepada perkara itu adalah jelas sudah tiba masanya orang Melayu mempunyai kematangan untuk berpolitik.
Mereka tidak boleh selama-lama berbalah sehinggakan untuk duduk semeja bagi membincangkan soal kepentingan bersama pun tidak boleh.
Justeru pujian harus diberikan kepada Presiden UMNO, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang sanggup berusaha ke arah itu.
Mungkin ada pihak yang tidak senang dengan 'penyatuan' ini akan membuat pelbagai andaian dangkal kerana tidak mahu apa yang diusahakan oleh kedua-dua pemimpin itu menjadi kenyataan.
Tetapi apa yang harus diingat segala yang dilakukan oleh UMNO dan Pas hari ini dalam kesediaan mereka bermuzakarah adalah jaminan kepada masa depan kepentingan Melayu.
Janganlah terlalu taksub untuk menyatakan kerana orang itu lemah atau orang ini kuat maka soal muzakarah tersebut dilaksanakan.
Persoalannya apa gunanya menjadi kuat dan sekadar menang kerusi dalam pilihan raya sedangkan hak dan kepentingan orang Melayu semakin terhakis.
Justeru berlapang dada dan bersikap terbukalah dalam menyambut usaha yang dilakukan UMNO dan Pas ini.
Apa yang penting ialah masa depan dan kepentingan orang Melayu serta kehidupan anak cucu kita nanti.
Kalau segala perkara yang baik dilihat dalam konteks politik maka percayalah suatu hari kelak orang Melayu akan menjadi pelarian di tanah ari sendiri.
Semoga apa yang diusahakan oleh UMNO dan Pas akan mencapai kejayaan dan sekali gus memberi petanda bahawa dalam soal menyentuh hak dan kepentingan Melayu serta Islam, perbezaan ideologi bukanlah satu tembok yang tidak boleh dirobohkan.

No comments: