Thursday, July 24, 2008

Jiwa Yang Tidak Tenang


Hodohnya Saya!!
Hari ini kita menyaksikan dunia artis semakin diseleweng dan terpengaruh dengan budaya-budaya barat, walaupun adakalanya ia hanya direka-reka sendiri oleh anak-anak Melayu. Contohnya pengamalan seluar londeh sehingga menampakkan alur punggung, yang menjadi kebanyakan pengamalan muda mudi. Louisiana , selatan Amerika Syarikat telah menetapkan undang-undang bahawa mereka yang berkelakuan demikian dianggap sebagai salah satu jenayah dan akan dikenakan hukuman.
Malangnya hari ini, inilah yang dikatakan oleh muda mudi Melayu sebagai trend zaman maju. Tak pelikkah? Apa yang dikatakan dengan kemajuan kalau seluar pun dipakai londeh? Inilah peniruan yang tidak sepatutnya menjadi pengamalan dan adakalanya dijadikan budaya yang mesti diikuti, walaupun ia sendiri menggambarkan le”bodoh”an pengamalnya.
Dunia hari ini,
Amani yang telah dirobotkan dan diperkudakan oleh Yasmin Ahmad sehingga dia sanggup membotakkan kepalanya dan menjual maruahnya. Hilang kelembutan wanita di dalam dirinya. Hilang kesopanan gadis Melayu di dalam jiwanya. Hilang adab-adab murni di dalam hatinya. Cukup dia seorang yang dijadikan “duta” untuk memburuk-burukkan Islam dan menjatuhkan imej wanita di mata dunia.
Untuk mereka yang mempunyai akal,
“Fikirlah dengan sentuhan naluri hati, anda akan mendapat kebenaran yang hakiki, jauhilah keinginan nafsu yang membuta, anda akan sesat di dalam kegelapannya”

No comments: