Sunday, May 25, 2008

Malaysia Sentiasa Kalah Dengan Singapura

Kalau dikaji dari segi jarak kedudukan Pulau Batu Putih,peluang untuk menang Malaysia adalah cerah.Tapi masih kalah..........kenapa? Tapi apa komen pemimpin kita..kenyataan Menteri Luar, Datuk Seri Rais Yatim yang menyifatkannya sebagai situasi "menang-menang".....kenapa?Kita mudah sangat mengalah walau dengan negara sekecil singapura. Singapura yang dulunya Tanah Melayu tidak akan mustahil untuk terus melangkah sedikit demi sedikit untuk menafikan hak-hak Malaysia,sebagaimana kesempatan diambil Israel terhadap simpati Palestin dengan memberi ruang kecil untuk warga Yahudi.............Akhirnya menderita di bumi sendiri.

Karpal Singh.

Keputusan Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) yang menyerahkan Pulau Batu Puteh kepada Singapura, adalah sesuatu yang mengecewakan, kata pengerusi DAP, Karpal Singh.Sebaliknya, kata ahli Parlimen Bukit Gelugor itu, keputusan ICJ mengenai kedaulatan Pulau Puteh itu jelas lebih menguntungkan Singapura.Karpal berkata, pertikaian pokok adalah mengenai kedaulatan Pulau Batu Puteh dan bukannya sangat mengenai Terumbu Karang Tengah atau yang juga dikenali sebagai Middle Rocks.Oleh itu, katanya, Malaysia harus menerima hakikat bahawa ia telah kalah kepada Singapura, dari segi maruah dan pulau tersebut.Karpal berkata, dalam sesuatu penghakiman, memang akan ada pihak yang kalah dan pihak yang menang.Bagaimanapun, beliau tertanya-tanya sama ada kerajaan Malaysia telah mendapatkan nasihat perundangan yang secukupnya - dari segi politik dan psikologi - berhubung perkara tersebut."Malaysia tidak sepatutnya bersetuju membawa perkara itu kepada ICJ kecuali jika ia benar-benar yakin boleh menang," katanya.Sebaliknya, kata beliau, keputusan ICJ itu boleh membawa kepada pertikaian lain yang membabitkan soal maritim antara Malaysia dan Singapura.Karpal berharap, Singapura tidak akan mengeksploitasi kemenananganya dengan menjadi angkuh.Dalam penghakimannya semalam, ICJ memutuskan bahawa kedaulatan Pulau Batu Puteh adalah milik Singapura manakala Terumbu Karang Tengah milik Malaysia.Mahkamah itu juga menetapkan bahawa Terumbu Karang Selatan pula tertakluk kepada wilayah perairan di mana ia berada.

Masalah kalah menang dalam mahkamah, bukan sangat ditentukan oleh benar atau salah perkara tersebut, tapi kepakaran menghujah didukung fakta yang meyakinkan. Maka dalam mana-mana perbicaraan keupayaan 'loyar' dalam berhujah adalah amat penting dalam menentukan kalah menang tersebut.
Mari kita amati dengan teliti siapa mereka yang berhujah,
delegasi Singapura :
1 S Jayakumar, Timbalan Perdana Menteri
2 Chao Hick Tin, Peguam Negara
3 Prof Tommy Koh,
ejendelegasi malaysia :
1 Tan Sri Rastam Mohd Isa, KSU Kementerian Luar
2 Datuk Hamsan Saringat, wakil kerajaan Johor
3 Tan Sri Abdul Gani Patail, Peguam Negara
4 Tan Sri Abdul Kadir Mohamad, ejen
5 Datuk Noor Farida Ariffin, ejen bersama.
Saya melihat beberapa perkara dari segi delegasi ini iaitu :
1 regu delegasi Singapura terdiri dari wakil kerajaan S Jaya Kumar yang berjawatan Timbalan Perdana Menteri, bandingkan dengan kerajaan Malaysia yang diwakili oleh Tan Sri Rastam Mohd Isa sekadar KSU Kementerian Luar ditambah dengan Datuk Hamsan Saringat wakil kerajaan Johor barangkali sekadar membawa fail jo.
2 Singapura dan Malaysia sama-sama diwakili oleh Peguam negara, keadaan ini seimbang, tapi masalah kualitinya perlu dikaji.
3 Ejen Singapura Prof Tommy Koh dan ejen Malaysia TS A Kadir Mohd dicapur dengan ejen bersama Datuk Noor Farida. Di sini kelihatan Singapura menampilkan orang yang memang lebih pakar dan jawatan profnya membawa kepada rasmi kerja berorientasikan penyelidikan.
Dari ketiga-tiga perkara yang disebut di atas, didapati :
1 Singapura lebih serius dan bersungguh-sungguh untuk memenangi perbicaraan dengan meletakan TPM sebagai ketua rombongannya berbanding Malaysia yang meletakan KSU jo.
2 Kekuatan utama penghujahan tentu terletak di tangan ejen (botul ko tu Jang) Singapura diwakili seorang profesor yang sudah tentu pakar perundangan- undangan berbanding Malaysia diwakili TS A Kadir Mohd dan Datuk Farida, den tak ponah dongapun salamo ni kehebatan mereka.
Dapatan di atas boleh dirumuskan bahawa sebenarnya kita di peringkat awal telah kalah, kemudian cara pemberitaan tv1 yang beriya-iya sangat kita mesti mematuhi keputusan ICJ sudah membayangkan bahawa kita akan kalah dalam perbicaraan tersebut.
Jadi kalau Pulau Batu Putih boleh mereka menangi, maka tak mustahil Wilayah Iskandar nanti juga akan mereka menangi dalam perbicaraan ICJ tahun 2050.

No comments: