Saturday, August 9, 2008

Penduduk Mukim Entilibon - Masalah Babi

Jangan jadikan kami mangsa pencemaran najis khinzir:
Penduduk Mukim Entilibon
8th August, 2008


SANDAKAN: Jangan jadikan kami mangsa pencemaran najis khinzir serta kehilangan tanah warisan kami semata-mata ma-hu mengusahakan ladang ternakan khinzir di Entilibon ini,” itulah desakan lebih 2,000 penduduk di Mukim Entilibon kira-kira 130 kilometer dari bandar ini.
“Kami tetap membantah pembukaan ladang ternakan khinzir di tanah kami dan kami akan pertahankan tanah ini demi nasib generasi depan kami,” kata Pengerusi Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung (JKKK), Kampung Simpang Entilibon, Sa-mon Unau, 54.
Katanya, apa yang membimbangkan penduduk di kawasan kampung ini, ladang ternakan ladang khinzir yang kini memulakan fasa pertama dengan membuka tanah di keluasan 500 ekar sejak awal tahun ini, dari jumlah 70 peratus ladang ternakan itu kelak adalah kawasan perkampungan penduduk berketurunan Idaan dan Sungai Kinabatangan.
Pelbagai cara dan pendekatan dibuat oleh penduduk melalui bantahan ke Pejabat Pertanian dan Ternakan di Kota Kinabalu termasuk menemui menteri bertanggungjawab serta wakil rakyat dan terbaru pada Rabu (kelmarin), ra-yuan kini di hadapan Ahli Parlimen Kinabatangan, Datuk Bung Moktar Radin.
Dengan membawa sepanduk dan slogan kata “Kami membantah pembukaan ladang ternakan khin-zir di tanah kami” kehadiran Bung Moktar dianggap dapat membantu menyelesaikan masalah yang me-reka hadapi sejak awal tahun ini.
New Sabah Times yang turut membuat tinjauan ke kawasan penduduk yang mengadakan piket secara aman yang disertai lebih 200 orang di hadapan Bung Mok-tar itu tetap dengan pendirian menolak pembangunan berasaskan “pencemaran yang mengundang kepada bahaya kesihatan.”
Entilibon terletak berhampiran kawasan tadahan air Lembah Ma-liau Basin yang merupakan ka-wasan khazanah paling terindah di dunia sehingga digelar “The Lost World” oleh pengkaji dunia dan Sungai Kinabatangan sebagai ka-wasan Koridor hidupan liar mengharapkan kawasan tanah mereka diami terus dilindungi dari pencerobohan dan ditangani secara telus dan berteloransi.
“Jika tanah yang kami miliki ini digunakan menjadi kawasan la-dang ternakan khinzir, kami akan pertahankan,” kata seorang warga emas, Majin Dalamon, 70.
Akhbar ini telah membuat La-poran buat kali ketiga selepas desakan sama pada Februari lepas oleh penduduk di hadapan jabatan berkaitan, namun sehingga hari ini ladang ternakan itu diteruskan dan membimbangkan rakyat di kawas-an berkenaan.
Untuk rekod, sejumlah 60 juta liter gelen air sehari diperlukan oleh lebih 30 ribu pengguna ber-daftar di daerah Sandakan tidak termasuk pengguna daerah Kina-batangan dan berhampiran Tongod (Entilibon).
Bukan saja mengundang rasa tidak puas hati penduduk di luar bandar ini akan tetapi tindakan membuka ladang seluas 500 ekar di Entilibon bakal mencemari najis dari ladang khinzir Sungai Mosum yang merupakan anak sungai kepada terbesar di Sabah iaitu Sungai Kinabatangan.
“Kami mahu suara kami di dengar kerana kami adalah pengundi kerajaan Barisan Nasional (BN), dan minta perdana menteri ambil perhatian masalah kami di luar bandar ini, ” itulah antara kata-kata yang sering diluahkan oleh pendu-duk Entilibon kepada para pemberita di Entilibon.
Dua masalah iaitu pencemaran sungai dan pengambilan tanah, itulah antara luahan penduduk kepada New Sabah Times ketika mendapatkan reaksi penduduk terhadap isu yang mendapat bantahan penduduk sejak awal Januari lepas.
Begitu juga bagi Golukin Poit, 58, pemilik kebun kelapa sawit seluas 100 ekar yang sudahpun menghasilkan buah dan hasil tanaman sawit sejak sekian lama.
Katanya mereka dimaklumkan bahawa tanah itu adalah tanah mi-lik Jabatan Pertanian dan akan diusahakan sebagai kawasan ternakan khinzir tidak lama lagi dan berdasarkan laporan dari pegawai pertanian di sini, tanah yang sudah diusahakan akan dijadikan sebuah kawasan bangunan dan makmal bagi ladang ternakan itu.
“Saya sangat bimbang dan sering dibelenggu perasaan susah hati kerana bimbang tanah kami ini akan diteroka bila-bila masa sahaja. Sebah itu kami berharap Ahli Parlimen dapat selamatkan nasib kami dan dapat membantu” ka-tanya.
Rata-rata penduduk meluahkan perasaan mereka berhubung status tanah yang membawa kepada isu bantahan secara aman itu dengan meminta kerajaan mengeluarkan tanah mereka dari kawasan penternakan haiwan.
Samun bekas seorang guru yang kini telah bersara berkata tanah yang mereka diami telahpun sebagai perkampungan pada tahun 70an dan setelah sekian lama kini kawasan ini diwartakan sebagai kawasan perladangan pada 2003.
Jarak Entilibon ke jalan utama Sandakan – Telupid hanya kira-kira 25 kilometer merupakan pe-kan yang sedang membangun dan menjadi tumpuan masyarakat dari kawasan pendalaman seperti Kua-mut.

No comments: