Friday, August 12, 2016

Bandaraya Kota Kinabalu, malam yang dipenuhi oleh penggemar Pokemon Go......




Malam yang berbeza dari biasa, bila orang awam khususnya remaja keluar beramai-ramai untuk bermain permainan yang sedang meningkat naik hari ini iaitu Pokemon Go di Pusat Bandar Bandaraya Kota Kinabalu Sabah. Apa yang dapat dilihat pengguna setiap hari Pokemon Go sudah melangkaui Twitter dan sudah juga mengalahkan Facebook dari segi kekerapan interaksi social.

Polis melihat Pokemon Go sebagai merbahaya kerana sudah terdapat beberapa kemalangan akibat terlalu asyik bermain Pokemon Go. Setakat ini insiden yang melibatkan Pokemon Go iaitu 2 orang lelaki terjatuh gaung, remaja 15 tahun dilanggar kereta, 2 remaja ditembak kerana menceroboh kawasan persendirian , 3 remaja terjumpa dikawasan loji nuklear.
Jika kita lihat dari sudut kebaikannya (pro) permainan ini sebagai satu permainan yang mengeratkan hubungan keluarga yang mana sebuah keluarg boleha melakukan aktiviti bersama keluar dan beriadah mencari Pokemon Go.



Tapi permainan ini juga harus dikaji sedalam-dalamnya kerana ia turut mengundang beberapa keburukan yang dapat memberi kesan kepada individu. Apabila mereka leka bermain permainan ini dan terlalu fokus mencari Pokemon Go, mereka tidak sedar apa disekelilingnya, bayangkan mereka mudah disamun oleh peragut. Ia amat bahaya. Begitu juga ketika memandu ada juga yang bermain Pokemon Go, ia amat membahayakan boleh mengakibatkan kemalangan.

No comments: