Wednesday, September 24, 2008

Makanan anjing: Teresa akui tersilap


Makanan anjing: Teresa akui tersilap
Fauwaz Abdul Aziz Sep 24, 08 12:42pm


Teresa, yang pada mulanya menafikan membuat kenyataan berhubung 'makanan anjing' tersebut, juga berkata sewaktu ditahan dalam bilik selepas 6 X 8 kaki, beliau hanya diberi air dan roti atau dua biji telur rebus serta kari untuk makanannya.
"Okay, baiklah, Anda temui kesilapan saya dengan bantuan pita video dan segalanya, dan saya boleh menerima kritikan seumpama itu," katanya merujuk kepada rakaman video berhubung komennya mengenai makanannya ketika dalam tahanan.
Sambil menegaskan beliau tidak berapa ingat mengenainya kerana jadualnya yang ketat selepas pembebasannya, Teresa bagaimanapun menuduh pengkritiknya memperbesar-besarkan isu tersebut untuk mencetuskan sensitiviti orang Melayu berhubung haiwan tersebut.
Teresa sebelum ini memberitahu Malaysiakini bahawa beliau bukan sengaja menggunakan istilah 'makanan anjing' untuk menyinggung perasaan orang Melayu.
"Mungkin, sepertimana yang dikatakan oleh rakan-rakan, saya sepatutnya berkata makanan yang diberikan kepada saya itu lebih teruk daripada makanan kuching," katanya berseloroh.
Teresa mengulangi hasratnya untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap Utusan dan bekas menteri besar Selangor, Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo kerana membuat kenyataan yang didakwa menyebabkan beliau ditahan.
"Saya akan memfailkan saman terhadap mereka yang menganiaya saya dan menyebabkan saya ditahan di bawah ISA... Khir Toyo dan Utusan Malaysia," katanya.
Secara berseloroh, Teresa berkata barangkali sesuatu yang positif daripada apa yang berlaku ialah mungkin tahanan ISA akan diberi makanan yang lebih baik pada masa depan.
"Sekurang-kurangnya sekarang...sesiapa juga yang masuk dalam, akan dapat makanan yang baik," katanya sambil disambut gelak ketawa para hadirin.

No comments: